Consulta de Guías Docentes



Academic Year/course: 2023/24

25508 - Philosophical Theories of Citizenship


Syllabus Information

Academic year:
2023/24
Subject:
25508 - Philosophical Theories of Citizenship
Faculty / School:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Degree:
269 - Degree in Philosophy
587 - Degree in Philosophy
ECTS:
6.0
Year:
1
Semester:
Second semester
Subject type:
Basic Education
Module:
---

1. General information

The subject will analyse different approaches and proposals on citizenship in order to achieve the following objectives: 1. Ability to understand, value and apply fundamental and equality rights and democratic values.

2. Ability to foster dialogue and communication.

3. Ease of engagement in daily life interests.

4. Aptitude to dialogue with others, with mental flexibility to appreciate different perspectives of the same problem.

These approaches and objectives are aligned with the following Sustainable Development Goals (SDGs) of the United Nations 2030Agenda (https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/), such that the acquisition of the learning results provides training and competence to contribute to some extent to their achievement: Goals 4:, 5, 10, 11, 12, 13 and 16. 

2. Learning results

Understand different theories on citizenship in the history of philosophy.

Understand different concepts and theories, and know how to relate them to each other.

Be able to interpret philosophical texts that speak of citizenship and contextualize them in the tradition to which they belong.

Be able to analyse complex problems derived from coexistence and propose possible alternatives.

Know the complexity of the present society and argue the student´s own positions in the face of this complexity.

Value ethically and politically the possibilities that different social groups have and how life is made easier or more difficult for people belonging to these groups

3. Syllabus

I. Polis and citizenship in the ancient world

II. Citizenship and modernity

III. Citizenship and Constitutionalism

IV. Citizenship and globalization

4. Academic activities

  • Theoretical classes.
  • Practical classes.
  • Work and personal study.
  • Assessment tests or activities

5. Assessment system

FIRST CALL

1. Continuous assessment

The student must choose, in agreement with the teacher, a relevant philosophical work, whose reading will be reported weekly in tutorials.

2. Global assessment test.

Final test on the theoretical classes and monographic readings, where the acquisition of philosophical knowledge with an adequate understanding, the ability of exposition and argumentation and the ability to apply the knowledge to topics and diverse problems are assessed.  The part referring to the theoretical classes will be worth 65%, while the part referring to the readings will be worth 35%

SECOND CALL

Global assessment test identical to the previous one.

 

Assessment criteria

 

Comprehension of ideas and degree of deepening:

- Degree of elaboration in the development of ideas.

- Use of reference materials.

- Use of original sources.

- Ability to relate ideas and problems.

- Deepening of the analysis.

 

Rigor, clarity, originality and maturity in the expression of ideas:

- Rigor and precision in the use of concepts.

- Grammatical and spelling correction.

- Coherent and organized text.


Curso Académico: 2023/24

25508 - Teorías filosóficas de la ciudadanía


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
25508 - Teorías filosóficas de la ciudadanía
Centro académico:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Titulación:
269 - Graduado en Filosofía
587 - Graduado en Filosofía
Créditos:
6.0
Curso:
1
Periodo de impartición:
Segundo semestre
Clase de asignatura:
Formación básica
Materia:
Ética

1. Información básica de la asignatura

La asignatura analizará diversos planteamientos y propuestas sobre la ciudadanía para conseguir los siguientes objetivos:

1. Capacidad para comprender, valorar y aplicar los derechos fundamentales y de igualdad y los valores democráticos.

2. Capacidad para fomentar el diálogo y la comunicación.

3. Facilidad para comprometerse con los intereses de la vida cotidiana.

4. Aptitud para dialogar con otros, con flexibilidad mental para apreciar diferentes perspectivas de un mismo problema.

Estos planteamientos y objetivos están alineados con los siguientes Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) de la Agenda 2030 de Naciones Unidas (https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/), de tal manera que la adquisición de los resultados de aprendizaje proporciona capacitación y competencia para contribuir en cierta medida a su logro: Objetivo 4:, 5, 10, 11, 12, 13 y 16. 

2. Resultados de aprendizaje

Comprensión de distintas teorías sobre ciudadanía de la historia de la filosofía.

Comprender diferentes conceptos y teorías, y saber relacionarlas entre sí.

Capacidad para interpretar textos filosóficos que hablen de ciudadanía y contextualizarlos en la tradición a la que pertenezcan.

Capacidad para analizar los problemas complejos derivados de la convivencia y proponer posibles alternativas.

Conocer la complejidad de la sociedad presente y argumentar sus propias posiciones ante dicha complejidad.

Valorar ética y políticamente las posibilidades que tienen los distintos grupos sociales y cómo se le facilita la vida o se le dificulta a las personas que pertenecen a dichos grupos.

3. Programa de la asignatura

I. Polis y ciudadanía en el mundo antiguo

II. Ciudadanía y modernidad

III. Ciudadanía y Constitucionalismo

IV. Ciudadanía y globalización

4. Actividades académicas

  • Clases teóricas.
  • Clases prácticas.
  • Trabajo y estudio personal.
  • Pruebas o actividades de evaluación. 

5. Sistema de evaluación

PRIMERA CONVOCATORIA

1-Evaluación continua

El alumno deberá elegir, de acuerdo con el profesor, una obra filosófica relevante, de cuya lectura irá dando cuenta semanalmente en tutorías.

2- Prueba evaluación global

Prueba final sobre las clases teóricas y lecturas monográficas, donde se evalúa la adquisición de conocimientos filosóficos con una comprensión adecuada, la capacidad de exposición y argumentación y la capacidad de aplicar los conocimientos a temas y problemas diversos.  La parte referida a las clases teóricas computará un 65%, mientras la referida a las lecturas lo hará en un 35%.

SEGUNDA CONVOCATORIA

Prueba eva.uación global idéntica a la anterior: 

Criterios de evaluación

 

Comprensión de las ideas y grado de profundización:

- Grado de elaboración en el desarrollo de las ideas.

- Utilización de los materiales de referencia.

- Uso de fuentes originales.

- Capacidad para relacionar ideas y problemas.

- Profundización en el análisis.

 

Rigor, claridad, originalidad y madurez en la expresión de las ideas:

- Rigor y precisión en el uso de los conceptos.

- Corrección gramatical y ortográfica.

- Texto coherente y organizado.